Osnove strategije razvoja trgovine u Bosni i Hercegovini
Keywords:
trgovina, preduzeće, promet, zaposleni, strukturaAbstract
Ova studija istražuje trgovinu u Bosni i Hercegovini, njen sadašnji nivo razvoja i potrebu tranzicije od klasične i usitnjene trgovine u pravcu razvoja integralne i globalne trgovine, koja će postepeno preuzimati sve veći broj marketinških funkcija i postati aktivan korektor proizvodnje prema zahtjevima i potrebama krajnjih potrošača.
Komparativna analiza trgovine Bosne i Hercegovine sa trgovinom u evropskim zemljama pokazuje da je postignuto određeno strukturno približavanje trgovine Bosne i Hercegovine prema strukturi trgovine u Evropskoj uniji. Sektorska struktura distributivne trgovine Bosne i Hercegovine u 2003. godini, približila se sektorskoj strukturi Evropske unije, u pogledu učešća zaposlenih i strukturi prometa po djelatnostima. Međutim, kada je u pitanju sektorska struktura broja preduzeća, trgovina BiH pokazuje drastičan raskorak u odnosu na Evropsku uniju. Relativna struktura prometa trgovine u Bosni i Hercegovini približila se strukturi trgovine u Evropskoj uniji. Međutim, apsolutne veličine prometa pokazuju drastično zaostajanje trgovine BiH za trgovinom Evropske unije.
Za uspješan nastavak tranzicije trgovine u Bosni i Hercegovini neophodno je da se nastavi političko-pravna transformacija, koja će rezultirati boljom regulacijom tržišta. Potrebno je da se na nivou države Bosne i Hercegovine definiše jedinstvena trgovačka politika, donese jedinstvena zakonodavna regulativa i izvrši ustrojstvo jedinstvenih državnih organa, koji su nadležni za integralnu kontrolu robno-novčanih tokova na cijelom području BiH.
Trgovina Bosne i Hercegovine treba da nastavi putem daljnje tranzicije kroz: restruktuiranje upravljanja, razvoj marketing koncepcije, tranziciju od klasične prema razvoju savremene trgovine, globalizaciju i internacionalizaciju trgovine, povećanje učešća elektronske trgovine i uvođenje međunarodnih standarda u trgovinu Bosne i Hercegovine.